Pakosarjat ja putkistot

Pakosarja on monesti yksi vähimmälle huomiolle jääneistä komponenteista moottorin virittämisessä tai edes parhaan hyötysuhteen hakemisessa. Se mielletään monesti vain pakokaasujen poistoa varten tarkoitetuksi putkistoksi moottorin perässä. Pakosarjalla on kuitenkin yllättävän suuri vaikutus moottorin toimintaan, oikein suunniteltuna sillä saadaan nostettua huomattavasti sylinterin täyttöä halutulla kierrosalueella joka taas on avainasemassa moottorin väännön ja tehon nousuun. Tässä kohtaa moni ahdetun katuauton moottorin virittäjä yleensä hymähtää: mitä väliä, kunhan virtaa? Ja sitten monesti harmitellaan esim. moottorin huonoa alavääntöä ja heräävyyttä…

Pakosarjan mitoitukseen vaikuttaa moni moottorin ominaisuus, sylinterikoko, nokat, kanavien koot ym. Samanlaisia yleismallisia virityssarjoja näkee asennettavan erilaisiin moottoreihin ja yleensä tarkoituksena on vain saada pakopuoli virtaamaan riittävästi vakioon nähden jotta tehoa voidaan ottaa enemmän (lue: nostaa ahtopainetta) moottorista. Oikeastaan koskaan ei ajatella miten tietty pakosarja toimii eri moottoreissa vai toimiiko ollenkaan: mikä on moottorin tilavuus, millaiset nokat koneessa on ja mikä on overlap, millä kierrosalueella haluaa moottorin parhaiten toimivan jne.

Pakosarjoja ja putkistoja valmistaessa teemme paljon muutakin kuin vain hitsaamme putkea toisen perään, tarvittaessa laskemme pakosarjan mitoitukset oikein ja valitsemme kokoonpanoon parhaiten sopivan mallin.