Imusarjat ja putkistot

Moottoria virittäessa varsinkin ahdetuissa Subaruissa imupuolen kunnollinen muokkaaminen on hieman haasteellista, tästä johtuen se monesti jääkin suht viimeiseksi asiaksi jota lähdetään tekemään. Ahtimen ja imuputken sijoittelun takia se mielletään usein turhan vaikeaksi ja haasteelliseksi asiaksi, ahdinta pitäisi saada käännettyä, samalla menee helposti vähintään ahtimen öljyletkut uusiksi, uppipe ja downpipe uusiksi ja ahtimelta välijäähdyttimelle menevää letkua joutuu myös muokkaamaan. Tästä johtuen virittäessä taas usein tyydytään vakiopaikalle asennettavaan sisäisellä hukkaportilla varustettuun turboon ja vakio imuputkia vastaaviin hieman paremmin virtaaviin silikoniletkuihin.

Myös imusarjojen kanssa tehdään kompromisseja, jos vaihdetaan niin yleensä tilalle valitaan joku yleisesti käytetty vakio imusarja, esim. top feed-suutinmuutoksen yhteydessä. Viritysimusarjat ovat monesti liian kalliita harrastajille eikä niistä oikein perus katuajossa ehkä niin hyötyäkään ole, kun useimmin ne on tehty enemmän rata-ajoon/kilpa-autoihin. Ja niiden kanssa on vähän sama kuin valmiiden virityspakosarjojenkin kanssa, yleensä ne on jollain tietyillä spekseillä valmistettu ja taas pitäisi kaikki muut moottorin osat sovittaa siihen parhaan hyödyn saavuttamiseksi.

Mitä sillä imusarjalla sitten hyödytään? Imusarjassa on kaksi tärkeää moottorin toimintaan vaikuttavaa osaa: plenum eli painekotelo ja runnerit. Runnerit ovat putket jotka yhdistyvät kannen imukanavien jatkoksi ja toisessa päässä taas plenumiin. Moottorin tilavuudella, nokka-akseleilla ja moottorin halutulla vääntö/tehoalueella on suuri merkitys sekä kannen kanavien että runnerien halkaisijaan sekä runnerien pituuteen. Runnereiden oikealla mitoituksella saadaan sylinterin täytöstä huomattavasti parannettua halutulla kierrosluvulla ja plenumilla taas reserviä sylinterien imemää ilmaa varten joka taas tuo lisää tehoa korkeammille kierroksille.