EJ20 vaparin viritys

Projektin aloitus, 22 toukokuuta, 2018 @ 19:47

Ensimmäisenä projektina aloitimme Subarun vaparikoneen virittämisen, mielenkiinnosta katsoa mitä koneesta saa harrastajabudjetilla tehoa ulos. Monesti näkee kysyttävän vaparin virittämisestä ja yleensä vastaukset ovat tyyliin ”Miksi laittaa rahaa vaparin virittämiseen kun samalla rahalla saa turbon ja enemmän tehoa?”

Useimmiten vaparin virittämisessä ei ole kuitenkaan kyse siitä, että saataisiin joku 500hp koneesta ulos, tai edes 300hp, ennemminkin siinä on pääasiassa itse tekeminen ja vaparin virityksessä se hauskuus onkin siinä että sitä konetta pitää oikeasti virittää jotta saadaan sitä tehoa ulos, siinä ei pelkän ”turboruuvin” vääntäminen auta tehonnousuun. Oikein ja hyvin viritetty vaparikone on myös oiva pohja lähteä sitten vaikka sillä turbolla jatkojalostamaan.

Ideana projektissa on siis kokeilla mitä Subarun EJ20-moottorista eli 2 litraisesta bokserista irtoaa vaparina harrastajabudjetilla, ei siis tehdä mitään mahdottoman kallista ja kireintä mahdollista konetta, vaan pyritään pitämään se vielä ajettavana arkikäytössä mutta kuitenkin saada siitä suht hauska laite jolla ei jää kaikkien perusbemarien jalkoihin. Toivottavasti tämä projekti saa myös jonkun muun harrastajan virityskipinän syttymään, vaparin virittäminen kun alkaa varsinkin Subaruharrastajissa olemaan melko harvinaista.

Seuraavaksi hieman osaa mitä on tarkoitus projektissa käyttää:

  • EJ20 kampiakseli #3 päittäislaakerilla
  • EJ20 lohko #3 päittäislaakerilla
  • EJ20 2002 WRX kannet
  • 2000+ STi kiertokanget
  • 2006 2.0R moottorin männät
  • OEM runkolaakerit
  • 2.7mm vakiolaakereita leveämmät King Racing kiertokangen laakerit

Moottori kokonaisuutena

Puristussuhde koneessa on tarkoitus saada sinne 12 pintaan, vakiona 2.0R koneessa puristussuhde on mallista riippuen 10-11 paikkeilla joka suurimmilta osin saadaan männillä aikaiseksi.

Kannet

Kansiin työstetään r-seetit ja venttiileihin sopivat kulmat virtausten parantamiseksi pienillä nostoilla. Kanavat hiotaan mahdollisimman hyviksi niitä kuitenkaan isommin avartamatta, Subarun kannet on muutenkin riittävän hyvin virtaavat yläkierroksilla ja isoilla nostoilla. Kansitasosta tullaan ottamaan hieman pois jotta saadaan vähän puristusta nostettua ja nokat ehkä vaihdetaan, ellei vakioista hiomalla saada halutunlaisia ja nokkapyöriksi tulee mahdollisesti säädettävät mallit.

Imusarja

Imusarja tehdään itse ja se viritetään sopivalle kierrosluvulle ja varustetaan riittävän isolla plenumilla.

Pakosarja

Pakosarja tehdään itse ja viritetään sopivalle kierrosluvulle, mallia 4-2-1.

Moottorinohjaus

Moottorinohjaukseksi tulee SyvTech-moottoriohjaus.